tisdag 17 mars 2015

Sardinstim i Moalboal och hajar på Malapascua

Moalboal

Efter några härliga dykdagar och snorkling med sköldpaddor på Apo Island var det dags att åka vidare till ön Cebu och till staden Moalboal... för ännu mera dykning :).

Moalboal ligger på Cebus västkust och är känd för bra dykning och snorkling. Det är ganska turistigt och det finns en hel del restauranger och promenadstråk längs stranden:

Första dagen i Moalboal tillbringade vi på en hyrscooter! Bankomaten i staden var offline och våra pengar var i princip slut. Vi blev tvungna att åka en bit för att hitta en annan bankomat och ta ut pengar. Fördelen med att åka scooter, du får se en massa... bl.a. övergivna "turist komplex":

Underbar utsikt

Det kryllar av sardiner i vattnet kring Moalboal men hajarna syntes inte till.

Malapascua

När vi inte fick dyka med några hajar i Moalboal bestämde vi oss för att åka till Malapascua och förhoppningsvis få se de välkända hajarna - Thresher sharks och kanske några andra hajar!

Det tog sammanlagt 9h med buss och båt från Moalboal till den fantastiska lila ön Malapascua som ligger norr om Cebu. Här bodde vi enkelt på Bebe´s och Emelie slogs med myggorna på nätterna! Samma kväll som vi kom fram till ön sprang vi in i vår danskevän Louise som vi träffade på Apo Island. Vi hängde och hade en hel del skoj med Louise under resan! Vi åkte bl.a. på en heldagsutflykt till en ö där det bodde cirka 800 människor som till större delen försörjde sig på fiske.

Gissa om barnen på ön blev glada när vi kom? Vi hade med oss lite godis som vi delade ut till barnen, det var väldigt uppskattat.

Det var en vacker liten ö, men varmt som tusan!

Skönt med ett dopp i det kristalklara vattnet

På ön fanns det grottor som amerikanarna hade använt under andra världskriget. I en av grottorna fanns det två döskallar som tydligen var amerikanare. Tyvärr ingen bild på det.

Under dagen gjorde vi två dyk, ett av dyken gjorde vi på vraket Dona Marilyn, ett passagerarfartyget som sjönk 1988, över 200 människor omkom!

Muräna som tittar fram i vraket

Sjöjungfrun Louise

Thresher Sharks

Malapascua är en av de få platserna i världen som du kan få chansen att se Threseher Sharks. Hajarna lever normalt sett på väldigt djupt vatten. En båttur utanför Malapscua finns en "Sunken Island" som ligger på 15-32 meters djup och därefter slutar det brant ner till 230 meter! Hajarna lever på den djupaste delen men tidigt på morgonen vid soluppgången tar det sig upp på lägre djup för att bli rengjorda av cleaningfishes, det är då man har chansen att se dom.

04.00 ringde väckarklockan en morgon på ön. Cirka 05.00 var vi på väg med dykbåten ut till Monad Shoal (Sunken Island) för att med 95 % säkerhet få se de fantastiska hajarna.

Kaptenen på båten var först med att se en haj som hoppade över vattenytan! Därefter såg Johan en haj som smög sig bakom mig när vi var på väg ner i djupet. Vi satt stilla på cirka 30 meters djup under några minuter för att få se dom... det tog lite tid men tillslut visade dom sig som ståtliga varelser med långa kaxiga svansar, vilken upplevelse!

Tiden gick alldeles för fort och när vi väl satt på båten igen kändes allt som en dröm.

Men den som har väntat på haj...väntar aldrig för länge. Samma dag gjorde vi två till dyk och fick då se white-tip sharks på nära håll vid båda dyken. VId första dyket såg vi två rackare som låg och sov djupt under en klippa.

Under andra dyken mötte vi en stor och en liten mindre white-tip simmandes i en grotta. Vi kom riktigt nära dessa och Johan som alltid ska vara värst kunde nästan peta på dom! Tyvärr så fungerade inte blixten på undervattenskameran så bättre bild en så här blev det inte.

Nu är det bara valhajen som inte har visat sig! Annars är vi nöjda på hajfronten ;).