onsdag 18 februari 2015

Lata dagar i Hoi An och grottäventyr i Phong Nha

Hoi An

Efter fyra veckor i Kambodja tog vi oss över gränsen in i Vietnam. Det gick smidigt att ta sig över gränsen trots att vi inte hade något visum puhhh...(som svensk medborgare får man tillbringa 14 dagar i Vietnam utan visum).

Vi åkte minibuss hela vägen från Ban Lung till Hoi An... en resa som aldrig ville ta slut. Vi anlände ganska sent på kvällen men lyckades hitta ett rum på ett guesthouse i staden.

Vietnam skiljer sig en hel del från Kambodja. Det är bättre vägar här, men det tar tid att ta sig runt eftersom det är mer trafik och mer berg att ta sig förbi och runt. Naturen är helt enastående och det är inte alls lika mycket "dust" som i Kambodja. Vi passerade flera gröna risfält och vackra berg på vägen till Hoi An.

Staden Hoi An finns med på UNESCO:s världsarvslista och är en av Vietnams äldsta städer. Den är charmig och maten är helt fantastisk!

Staden är också känd för sina duktiga skräddare, så vi passade på att sy upp lite kläder som vi nu släpar med oss på resan i våra överfyllda ryggsäckar! Medans vi väntade på att våra kläder skulle bli klara latade vi oss på stranden, cyklade, åt gott och njöt av den vackra staden.

När våra kläder var klara, kände vi oss också klara med staden, så vi åkte vidare med buss norrut till Phong Nha.

Djungel- och grottäventyr i Phong Nha

Den lilla staden Phong Nha ligger omringad av vackra berg och regnskog. En bit utanför staden ligger den välkända nationalparken och världsarvsområdet Phon Nha-Ke Bang. Parken har över 300 grottor och en helt enastående regnskog!

Första dagen i Phong Nha hyrde vi scoter och åkte runt i nationalparken på egenhand och utforskade området. Det kändes som att vi åkte runt i Jurassic Park och bara väntade på att en T-rex skulle dyka upp!

Vi besökte också grottan, Paradise cave som nyligen öppnats för turister. Den hade många vackra droppstensformationer av stalaktiter och stalagmiter.

Dag två gjorde vi en djungel- och grotttur med Oxalis Adventure Tours. En av de bästa upplevelserna (hittills) under hela resan. På tillbakavägen fick vi även se apor på håll som svingade sig i träden.

Vi gick över stora fält, i djungeln och besökte två grottor under dagen. I grottorna fanns det stora spindlar med långa ben och lysande ögon:

I sista grottan fick vi simma ca 50 m för att ta oss ut till en plats som låg omringad av vacker djungel, med ett litet vattenfall och en sjö, riktigt häftigt!

Film från vandringen i djungeln:

Igår lämnade vi Phong Nha pga. att det mesta är stängt i staden under några dagar då Vietnam firar Nyår. Vi åkte till den närmsta stora staden som heter Dong Hoi. Senare idag väntar en lång tågresa på 24 h till Saigon (Ho Chi Minh), vi har sittplatser men de ska vara "soft seat med air-condition" så vi hoppas att vi överlever färden. Wish us good luck...